Turkleri nasil taniyorlar?

Tuesday 26 February 2008

Bu konu tabi biraz hassas, goreceli ama en azindan belki bize bir fikir verebilir diye dusunuyorum. Genelleme yapmanin cok dogru oldugunu dusunmesem de bence bir çok konuda kendimize çevremize elestrileri dinlemekte pek de yanlis goremiyorum. Bir kaç ulkeden ornek vermeye calisacagim.

En cok goc verdigimiz ulke olan Almanya’dan baslayalim. Avrupa’nin birçok ulkesinden “Benim zamaninda Turk tanidiklarim oldu” diyenlere nerde derseniz gelecek cevaplarin yuzde 80’i Almanya olacaktir. Cok kisa bir sure once Lizbon’da tanistigim Almanya’da yasayan bir turkle konusmamiz sirasinda bana “Ben oradaki bildigimiz turklerin arasinda degilim, kendime uygun seviyedeki insanlarla kurdum cevremi” demisti. Demek ki orada yasayan “bildigimiz turkler” diye bir kavram mevcut. Almanya’da yasayan Turkleyrin icinde tabi her kesimden insan var, bu acidan pek genelleme yapilacak bir durum yok ama genelde bilinen kesim; orada kendi mahallelerini kurmus, soyutlanmis, bir kelime Almanca bilmeden yasayan bir grup insan.

Gelelim baska ulkelere, ornegin Venezualla’li bir arkadasimin dedigine gore ulkelerinde cok sayida turk yasamakta, sadece isci kesim degil, is verenler, zengin Turkler da bulunmakta. Venezuallalilarin gozlemine gore turkler cimriler ve her yerde para harcamaktan cekiniyorlar. Kendi iclerinden biri hesap odemek istemezse ona “Ne o yoksa Turk musun?” diyerek sikça yaptiklari esprileri bile mevcut. Bu yoruma benim cevap olarak soyleyebildigim, bizim cok zor gunler, savaslar gecirmis bir toplum oldugumuz, cocuklugumuzdan beri bize yatirimlarin ulkemizde yapilmasinin tembihlendigi ve yurtdisinda yasayan bir cok Turk, Turkiye’de yasayan ailelerine para yollamayi , yabanci ellerde para harcamaya tercih ettikleri oldu.

Ornegin Portekizlilerin Turklere karsi pek onyargilari yoktur, cok da tanimazlar. Oyle ki bana Turkiye nerede kaliyor Afrika´da mi diye sorandan, Alfabeniz Arap alfabesi mi, sagdan sola mi yaziyorsunuz, bir erkege kac kadin duser diye sorana kadar her cesit cahille karsilastim. Eger bilmiyorsan hic konusma, soru sorma oyle degil mi, cahil demesinler.

Baska bir ornegi Cek Cumhuriyet’inden vereyim, oradan bir arkadasimin dedigine gore, Turklerden zamaninda o kadar cok korkulmus ki, savasci olduklari dort bir yana yayilmis ki, cesur birinden bahsederken "Turk gibi cesur" derlermis. Cocuklari polisle korkutmak yerine "Bak Turk geliyor" diye korkuturlarmis. Osmanli’dan bize kalan miraslardan biri de bu olsa gerek.

Eminim bunun gibi bir çok kisinin basina gelen olaylar , garip sorular olmustur. Benim gibi sabrini kaybetmeden bu sorulari bilimsel aciklama yapip nefesini tukettigini bilse de ulkesini savundugunu dusunenlerden olabilirsiniz, ya da ne kadar anlatirsan anlat pek bir sey anlayamayacaklar cunku bizim gecirdiklerimizden gecmemis insanlar deyip kaile almayanlardan da olabilirsiniz.

0 comments: